Det sägs att kvinnliga entreprenörer ofta inte får den plats i affärsvärldens rampljus de förtjänar. Kanske är det så. Här kommer dock ljuset riktas mot kvinnorna bakom det framgångsrika modeföretaget House of Lola, som tagit fram kollektion efter kollektion som älskats av målgruppen.
Vad? | House of Lola är ett modemärke riktat mot kvinnor i sina bästa år. |
Vem? | House of Lolas grundare heter Anna Eklund och Lottis Sparrman. |
Var? | På internet – House of Lola säljs via märkets webshop med tillhörande outlet. House of Lola arbetar även med s.k. network marketing och direct sales. |
Prisläge? | House of Lola ligger i mediumsegmentet, ett par jeans kostar runt tusenlappen. |
House of Lola – framgångsrik klädproducent med försäljning online
Vilka kläder vill kvinnor i mindre städer ha? Och var ska de handla? I och med att butiksdöden brett ut sig över Sverige, blir frågan om var man ska köpa schyssta kläder alltmer aktuell för allt fler svenska kvinnor. Även om det mest handlar om att butiker i kommuner med 30 000 invånare eller färre läggs ned på löpande band, blir det till slut en hel massa kunder som faller mellan stolarna. Det finns trots allt väldigt många små- till medelstora kommuner i Sverige.
Här har ett företag som House of Lola hittat en lönsam nisch. Genom att sälja kläder med tillåtande passform över nätet har de lyckats nå ett stort antal kunder. House of Lolas kläder har blivit mycket eftersökta online, inte minst när deras webshop har rea strömmar kunderna till hemsidan för att köpa till exempel en mössa eller deras populära relieve pants. Andra storsäljare är House of Lolas Isabelle coat och deras market skirt.
Att känna sin målgrupp – nyckeln till House of Lolas framgång online?
Men det räcker naturligtvis inte med att bara finnas på nätet för att få igång försäljningen av egenproducerade kläder. Den svenska modebranschen är hård, och även om House of Lola inte inriktat sig på den mest modemedvetna publiken är ändå svenska kvinnor generellt relativt kräsna när det kommer till framför allt kvalitet och passform.
House of Lola har dessutom riktat in sig på en målgrupp som tillhör en generation som ofta upplever de opraktiskt att skicka plagg i retur. Har de beställt hem en chorus dress från House of Lola vill de att den sitter som ett smäck på första försöket. Till skillnad från kunder i Gen Z som kan tänka sig att skicka ett helt lass med kläder i retur, varje vecka, inför nästa haul-video de ska göra på YouTube. House of Lolas kunder är av ett helt annat virke.
House of Lola – från finanskrisen till onlinesuccén
House of Lola grundades under finanskrisen 2008. Grundarna Anna Eklund och Lottis Sparrman var med andra ord redan från början inställda på att det inte skulle bli helt enkelt att driva företag. Kanske var det just dessa förutsättningar som gav dem drivkraft nog att låta bolaget växa till dess nuvarande storlek? Eklund och Sparrman var tidiga med insikten att lagerlokaler och fysiska butiker är onödiga kostnader för företag som bedriver verksamhet i konkurrensutsatta branscher som modeindustrin.
House of Lola har också varit ett av få svenska bolag som hoppat på den amerikanska trenden av att se kunderna inte bara som köpare, utan som en del av hela kedjan kring köp och sälj. House of Lola har nämligen valt att satsa på det som kallas för network marketing eller direct sales, där deras konsumenter kan välja att gå in i deras “team” som säljare.
Att köpa för att sälja
För närvarande är provisionen 20 % för den som vill sälja kläder från House of Lola via sin facebook eller till vänner och bekanta. Detta upplägg brukar dock traditionellt kräva att man först köper in en provkollektion och de följande kollektioner man vill sälja. Det är med andra ord ett upplägg som kräver en ekonomisk insats från den som säljer.
I USA har liknande upplägg tagits emot väl, men också fått utstå viss kritik. Det bör sägas att den kritik som lyfts i USA har handlat om network marketing och direct sales i allmänhet, och ej om just House of Lolas affärsverksamhet. Det finns dock en del trådar på svenska nätforumet Familjeliv där visst missnöje luftas. Den som ger sig in som säljare i företag som sysslar med network marketing och direct sales ska alltid undersöka avtal och kontrakt noggrant för att veta vad som gäller för varje specifikt bolag.