Porsche erbjuder fem unika varianter av sin helelektriska sportlimousin Taycan. Dessa inkluderar Taycan, Taycan 4S, Taycan GTS, Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Varje modell har konstruerats och konfigurerats för att leverera en specifik prestandanivå för att tillfredsställa alla konsumenter.
Snabbfakta om Porsche Taycan
Acceleration | 0 – 100 km/h 5,4 sek. |
Topphastighet | 230 km/h |
Elektrisk räckvidd | 410 km |
Total effekt | 300 kW |
Interiör, komfort och lastutrymme
Inuti den eleganta Taycan finns en teknikfylld miljö. Designen är skenbart enkel och påminner om vad vi har sett i andra Porsche-modeller. Som väntat kan interiören täckas med en rad olika material och färgställningar. Det finns en lång lista med lyxalternativ, inklusive klimatkontroll med fyra zoner, masserande framsäten, en uppvärmd ratt och uppvärmda baksäten.
Taycan levereras som standard med 2+2 sittplatser, men det finns möjlighet att lägga till en tredje plats bak om så önskas.
Olika modeller av Porsche Taycan
Taycan kommer i flera modeller med olika pris. Alla Taycans kan fås med samma Performance Battery Plus (93,4 kWh). Det mindre Performance Battery (79,2 kWh), som endast är tänkt för 4S, verkar åtminstone för tillfället inte vara tillgängligt.
Den viktigaste skillnaden mellan modellerna är deras prestanda. Ju högre version, desto snabbare och mer sportig är bilen. Låt oss jämföra deras specifikationer:
Porsche Taycan Cross Turismo
Taycan Cross Turismo är den nyaste elbilen i Taycan-familjen och drivs av en sofistikerad helelektrisk drivlina med två synkronmotorer med permanentmagnet, 93,4 kWh Performance Battery Plus och en tvåväxlad växellåda.
Porsche Taycan Cross Turismo är en sportig kombiversion av Taycan. Den har ett större bagageutrymme än salongsmodellen, tillsammans med en högre körhöjd och robust utförande av beklädnad över bilen.
Porsche Taycan Sport Turismo
Om du vill ha en blandning av Porsche Taycans sportighet och Cross Turismos praktiska komfort är Taycan Sport Turismo något för dig. Den har exakt samma kaross som Cross Turismo kombi, med samma underbyggnad och engagerande körkaraktär som sedanbilen.
Sport Turismo finns i alla samma varianter som andra Taycans. Alla utom ingångsmodellen har fyrhjulsdrift.
Porsche Taycan Saloon
Porsche Taycan Saloon är bilen som startade allt. Dess fyradörrars coupéform ser fantastisk ut, men innebär att den är något mindre rymlig inuti än kombimodellerna.
Taycan Saloon har bakhjulsdrift. Nästa steg är Taycan 4S, som har fyrhjulsdrift.
Porsche Taycan 4S
- Räckvidd: 407 km
- Batteri: 79,2 kWh
- Likströmseffekt: 225 kW
- Acceleration 0-100: 4 s
Porsche Taycan Turbo S
- Räckvidd: 412 km
- Batteri: 93,4 kWh
- Likströmseffekt: 270 kW
- Acceleration 0-100: 2,8 s
Porsche Taycan Turbo
- Räckvidd: 450 km
- Batteri: 93,4 kWh
- DC-effekt: 270 kW
- Acceleration 0-100: 3,2 s
Porsche Taycan 4S Plus
- Räckvidd: 462 km
- Batteri: 93,4 kWh
- Likströmseffekt: 270 kW
- Acceleration 0-100: 4 s
Porsche Taycan: räckvidd uppmätt vid 130 och 100 km/h
Med tanke på vikten (2 130 kg) och toppeffekten (476 hk) hos Porsche Taycan med Performance Battery Plus-paketet kommer du att vara långt ifrån missnöjd. Du kommer att nå hastigheten av fram till ett genomsnitt på 21,3 kWh per 100 kilometer. Om du håller dig till maxhastigheten under dagen under samma gynnsamma förhållanden kommer du att kunna köra Porsche Taycan med ett fullt batteri (93,4 kWh) i 438 kilometer.
Porsche har en lång och framgångsrik historia av att tillverka elbilar. Det var faktiskt Ferdinand Porsche som skapade det allra första hybridfordonet i historien, det tillverkades mellan åren 1900 och 1905. Det är därför uppenbart att tillverkaren från Zuffenhausen ger sig in på grön mobilitet med fullt självförtroende, särskilt med Taycan, ett 100 % elektriskt fordon.
Förutom att det är en verklig succé, upplever många Porsche Taycan-ägare att deras fordon har större elektrisk räckvidd än vad Porsche har annonserat. Porsche Taycans verkliga räckvidd överstiger de teoretiska siffrorna.
Porsche är historiskt sett konservativ när det gäller officiella uppgifter. Biltillverkaren i Zuffenhausen har nämligen alltid varit konservativ i de uppgifter som den avslöjar, vilket ofta innebär stora överraskningar för ägare av Porsche-bilar. Anledningen är att Porsche optimerar varje detalj i konstruktionen av sina bilar till det yttersta. Den tyska tillverkaren anser nämligen att en bil, sportig eller inte, utgör en teknisk helhet.