Hem » Simple dimple – är det verkligen så enkelt?

Simple dimple – är det verkligen så enkelt?

Det talas om att dagens barn är de mest överstimulerade genom tiderna. I hem där det tillåts överöses de av leksaker i alla dess former. Nu finns det dessutom leksaker för att hjälpa dem som är för rastlösa. Barn, likväl som vuxna, ses med dessa färgglada så kallade fidgets i händerna. Frågan är dock: Kan vi verkligen leka oss till ro? 

Snabbfakta om Simple dimple

ProdukttypStressleksak, Pop it fidget, fingerleksak.
UtförandeEn bricka med silikonknappar som man ploppar, olika färger, nyckelring. 
MaterialKnappar: 100 % silikon, stomme: ABS-plast.
MärkeOriginal: Fat Brain Toys.
Pris Från 50 kronor och uppåt.

Simple dimple – var kommer de ifrån? 

Simple dimple, eller Simpl dimpl som egentligen är produktnamnet på leksaken, är framtagen av Fat Brain Toys. Fat Brain Toys är ett amerikanskt företag som tillverkar och säljer leksaker och spel med pedagogiska kvaliteter och syften. Simpl dimpl är en av de produkter de marknadsför som stressreducerande.

Simple dimple finns i flera färgkombinationer:

  • Blå/lime
  • Blå/rosa
  • Orange/lime
  • Lila/lime
  • Svart/vit
  • Självlysande

Hur kan Simple dimple minska stress?

Simple dimple marknadsförs som en stressleksak, alltså med syftet att reducera stress. I samma beskrivning av denna fingerleksak står att den erbjuder timmar av oavbrutet fingrande. 

Det kanske låter motsägelsefullt att man skulle stimuleras mer för att kunna fokusera bättre. Detta är dock vad leksaksproducenterna säger. Och det är vad konsumenterna köper. Spel och leksaker som har pedagogiskt syfte eller som avser hjälpa barn med koncentration låter nog positivt för många. 

Föregångaren till Simple dimple – Fidget spinner

Vem minns Fidget spinner? En fingerleksak som blev extremt populär 2017. Vad hände med den? I USA ledde det explosionsartade användandet till rapporter om skador och distraktion hos barn. De förbjöds då i många skolor. 

Över 200 miljoner Fidget spinners såldes under bara några år. Det var alltså, eller är, en miljardindustri. Idag ser man den knappt längre. Ett exempel på hur denna sorts leksaker snabbt går ur tiden. Barn tröttnar fort och kanske ännu fortare nuförtiden till följd av all stimulans. Andra leksaker vi kanske minns men som mer eller mindre försvunnit från marknaden är:

  • Pet Rock – en sten i en låda gavs bort som ett praktiskt husdjur. Skaparen blev miljonär.
  • Tamagotchi – i slutet på 90-talet fick barnen ett lite mer avancerat husdjur att hålla vid liv.
  • Slinky – spiralen som klättrade ner för trappor var en succé.

Är Simple dimple en fidget toy som är här för att stanna?

Fidget spinner var en kort succé. Simple dimple skiljer inte mycket i syfte och form, så det kan vara svårt att se varför den skulle ha en längre succékurva. Det spelar kanske ingen större roll dock. Ett par års succé på marknaden innebär enorma pengar i vinst. Och de tycks redan vara slutsålda på många håll i världen. 

I Sverige finns några onlinebutiker som sägs ha dem. På Lekia och i andra leksaksvaruhus har de varianter av Simple dimple. Det är ju trots allt inte så svårt att göra liknande leksaker med gummi och ploppande ljud. 

Simple dimple – trendar på TikTok

Det är inte bara leksaken i sig som är trendig. Många TikTok-stories där det sjungs och dansas till sången Simple dimple har blivit virala. Det är troligen ett av de mest taktiska marknadsföringsknepen idag – att få sin pryl att trenda på TikTok. 

Barn, ungdomar och allt fler vuxna sitter nämligen som klistrade framför appen dagarna i ända. Där sprids populära klipp med dans, rörelse och musik som en löpeld. När sedan användarna själva delar sina egna versioner finns det plötsligt hundratusentals videor som cirkulerar och potentiellt marknadsför en produkt. Ett väldigt billigt trick. Det är dock oklart om leksaksproducenten för Simple dimple själv stått bakom TikTok-trenden. Succén är dock ett faktum.

Vad gör fidget toys så populära?

Det är lockande med en liten, enkel handleksak som kanske dessutom hjälper många att hålla koncentrationen. Vad som gör dem omtyckta är den lilla minikick vi får av poppande ljud, likt smattrandet av bubbelplast. Det handlar om ett litet dopaminpåslag, en känsla av tillfredsställelse. Det är samma dopaminpåslag som stimuleras vid användande av sociala medier likt TikTok. 

En potentiell baksida till kortsiktig tillfredsställelse är det långsiktiga beroendet. Vad vet vi egentligen om den långsiktiga effekten på våra psyken? Kanske hjälper det dock vissa att ta sig igenom skolan. Det är förstås i sig en potentiell positiv effekt även långsiktigt. Vi kan hoppas att det gäller för majoriteten av användarna.

Magnus Westin

Tillbaka till toppen